Ett år som marknadsansvarig!

Bois marknadsansvarige Tobias Sandberg har haft ett hektiskt första år på jobbet. Men han kan se tillbaka på ett mycket lyckat år, med en ordentlig ökning av sponsorintäkter, men också med ett större fokus på att vårda alla sponsorer samt spännande evenemang i ishallen. Bois hemsida ringde upp Tobias för en liten avstämning. 

Ett år har gått sedan du tillträdde som marknadsansvarig, hur summerar du året?

Att det är ett väldigt omväxlande uppdrag, med en hel del utmaningar men också fantastiskt roligt, året har gått sjukt fort. Det är knappt man hunnit stanna upp någon gång, utan man har hela tiden någonting som brinner, så jag har inte hunnit landa riktigt.

Som marknadsansvarig så har man i alla fall tydliga mål att jobba emot, har du lyckats öka sponsringen något?

Det har vi, med ganska stora siffror dessutom. Sedan har vi ändrat räknesättet jämfört med tidigare, så det är svårt att jämföra, men säg att vi ökat med 30-40% någonstans.

Det handlar ju inte bara om att få in pengar som marknadsansvarig, en annan viktig sak är att vårda de man har. Hur har det gått?

Jo det har gått bra, vi har lagt om inför säsongen där vi satsade mer på partnerksap och långvariga sponsorer, att få ha kvar sponsorer i flera år i ett partnerskap. Företag vill ofta ha ut mer än en skylt i hallen, utan man vill bygga nätverk där man möter andra nyckelpersoner från andra företag. Och där har vi kommit en bra bit, vi har haft SHL-resa och anordnat Boisgolf, där kan få till mer samarbete och bättre kontakter och det känns företagen positivt inställda till.

Du har också dragit igång andra projekt, som en elbilsmässa, berätta!

Vi är en förening som kan göra mer än bara hockey, och nu har vi arrangerat elfordonsmässan två år i rad där vi arrangerar allting. Det känns bra att kunna erbjuda andra än bara hockeyfolk på något. Ett evenemang som inte är kopplat till hockey, utan mer riktar in sig på den stora omställningen som sker nu i världen i allmänhet och vår stad i synnerhet. Det är ett bra sätt att nå ut till andra företag med. Nu har vi hållit den i två år och den kommer fortsätta att utvecklas ännu mer och kanske bli en Skaraborgsmässa framöver, med inte bara bilar utan hus och hem med mera. Vi har sett att det finns en marknad för evenemang och vi har en arena som kan ta stora mängder människor utan att det känns trångt, vilket gör att vi kan arrangera olika saker, utöver hockeyn då, som ju ändå är huvudverksamheten.

Hur har du gjort för att få kontakt med nya företag?

Vi är i behov av både gamla och nya samarbeten, vi vill ha kvar alla oavsett om de varit sponsorer i ett eller tio år. Sedan handlar det om att följa upp företag som kanske hoppat av eller inte hoppat på, kan vi göra något annorlunda för att det ska passa dem? Sedan kan vi nu erbjuda digitala lösningar numer, något som vi inte kunnat tidigare, så det gäller att man hänger med i utvecklingen, så att man kan få in företag som inte varit med. Sedan att vi är där folk finns, vi visar upp oss och talar om vad vi kan göra för dem. Vi har varit ute hos partners på öppna hus, och då är andra företag kanske där och då möts vi där, sedan är vi med på näringslivsfrukostar också, för att visa upp oss, och visa att det är bra för oss men också bra för dem. Men kanske allra viktigast är att vi vårdar de kontakter vi har, så pratar de förhoppningsvis gott om oss så det sprider sig, det är viktigt att vårda alla.

Mycket av det du gör är första gången de görs, det måste innebära extremt mycket extra planering och jobb säger jag som gammal lärare…!

Ja ska man komma in i något nytt, så funderar på vad man kan utveckla och göra bättre, man har insett hur komplext det är att driva ett företag och en förening. Man märker att det är många som bryr sig, vilket ju är roligt. Men det är också mer komplext än vad man trodde från början. Det är väldigt mycket som händer, vilket är roligt också.

Hur tycker du att du tagits emot av företagen?

Väldigt bra måste jag säga, det märks att hockeyn står sig starkt i staden. Bois är ett varumärke som folk engagerar sig i, väldigt många har koll på hockeyn. Så vi har kunnat få fram det vi vill känner vi. Företagen verkar gilla hur vi vill göra det och gilla de steg vi vill ta, både på ungdoms-, dam- och a-lagssidan.

Är det många företag som vill stötta ungdoms- och dam-satsningarna ni gör?

Ja det är en majoritet skulle jag nästan säga som har fokus på dem, vilket är rätt med, för vi utbildar flera hundra barn och ungdomar varje år. Alla blir inte hockeyspelare, då gäller det att man ändå får en bra utbildning samtidigt som man håller sig ifrån droger och busliv ute på stan, att man får en meningsfull fritid där man lär sig att samarbeta, få vettiga värderingar och ta hand om sig. Så ungdomssidan ÄR viktig, sedan är det många som även vill ha en stark a-alagssida med, men kärnan är ändå ungdomsverksamheten i föreningen.

Att ha a-laget att se upp till som en förebild är viktig som ungdom, ni har ju som mål att avancera upp i allsvenskan med a-laget på sikt, har ni företagen med er på det?

Det skulle jag säga, sedan vill man alltid ha fler, men det vill nog alla föreningar, men det märks att folk är engagerade i laget och vill se att laget går upp. Sedan önskar man som sagt alltid mer, men det är en hockeystad som verkligen brinner för sitt lag, det märks verkligen.

Skövde har inte varit lika framgångsrika som ni varit och har nu gått i konkurs. Innebär det att ni kan ta marknadsandelar från dem?

Det är främst som förening vi kan dra nytta av det, tyvärr så är vi det enda ettanlaget nu, så på ishockeyplanet är vi nu klart störst. Det innebär att vi får spelare till oss på alla nivåer, ungdomsspelare, juniorer och seniorer söker sig till oss. Men med företagen är det svårare att säga, de har ändå andra lag i andra sporter vilket gör att de vänder sig mot dem istället. Men visst ser vi oss gärna som förstavalet.

Vad finns det mer att utveckla?

Media är en stor grej, vi vill bli bättre på rörligt material, det skulle skapa större intresse om man kunde komma nära laget via filmade inslag. Så där hoppas vi hitta någon som kan hjälpa till, så om man sitter med de kunskaperna är det bara att höra av sig. Sedan har vi som mål att ska vi vara den ledande klubben, att vara ett varumärke som man inte vill missa att stötta. Så att göra utbudet ännu bättre, vi arrangerar luncher häromdagen till exempel, såna saker finns kvar att jobba med.

Och hur ser det nya året ut, fortsätter den positiva utvecklingen med mer och mer sponsring?

Vi har börjat arbeta och det känns lite tuffare i år med det omvärldsläge som är med stigande räntor och inflation, men våra företag stöttar oss så mycket de bara kan, men det tar längre tid i beslutsprocesserna. Man vill stötta oss, det är vi glada över, men det är lite tuffare klimat för företagen och det speglar av sig i sponsringen. Sedan frågar många vad som händer när Skövde försvinner, och det är ju tråkigt att mista ettans hetaste match, även snacket runt derbyna kommer saknas, så deras konkurs kommer påverka oss också. Sedan hur mycket exakt är svårt att säga, men viss påverkan kommer det ha såklart.

Har du något mer att tillägga?

Ja att jag hoppas att vi blir riktigt många på årsmötet på måndag. Kom och gör din röst hörd, det kommer även bli en spelarpresentation av sportgruppen samt att vi får några ord om målsättningen med säsongen som kommer och lite visioner, det vill ni inte missa!

Av Krister Holm

Är ditt företag intresserad av ett partnerskap med Bois? Kontakta Tobias Sandberg på tel 050112233 eller maila honom på [email protected] så skräddarsyr vi en lösning för just ditt företag.